Hvorfor får man eksamensangst?

13 april 2018, 12:00 am
Udgivet i Nyheder

Eksamensangst kan ramme alle men forekommer ofte hos personer, der stiller meget høje krav og forventninger til sig selv.

 Eksamensangst skyldes i langt de fleste tilfælde en eller flere af disse årsager:

  • Egne dårlige erfaringer med eksaminer eller andre situationer, hvor man har følt sig udstillet eller bedømt.
  • Et stort ydre forventningspres, for eksempel fra uddannelsesinstitutionen, familie, sig selv eller andre studerende.
  • Anden bagvedliggende lidelse, for eksempel stresstilstande, social fobi, panikangst eller depression.

 

Hvad skal du være opmærksom på?

Angst er en grundlæggende del af vores menneskelige beredskab, som sætter os i stand til at kunne reagere hurtigt, når der er fare på færde. Derfor er angst en naturlig reaktion, som alle mennesker med al sandsynlighed vil opleve på et tidspunkt i deres liv.

En angstlidelse er karakteriseret ved at kroppens alarmberedskab går i gang, uden at der er en reel fare på færde, og da eksamensangst oftest opleves som en kraftig fysisk reaktion, vil der være en trang til at reagere på truslen ved enten at flygte eller bekæmpe det farlige. I situationer, hvor man ikke umiddelbart med vores fornuft kan identificere en konkret trussel, kan man komme til at opleve angsten som forkert, irrationel eller sygelig, men det er den ikke.

Angst i forbindelse med eksamen er dog uhensigtsmæssig, da symptomerne på angst i sig selv gør det sværere for den ramte at præstere i eksamenssituationen. Dette skaber ofte en yderligere angst for, at angsten skal opstå – en såkaldt forventningsangst. Forventningsangsten er således tæt forbundet med den angst, der opstår i selve eksamenssituationen.

 

Hvad kan man selv gøre?

Det er vigtigt at reagere selv på tidlige tegn på eksamensangst. Ved at presse sig selv ud over sin personlige grænse, kan angsttilstanden nemlig blive forværret, fordi man risikerer at få endnu en dårlig oplevelse, som bekræfter forestillingen om, at man ikke kan præstere i eksamenssituationen.

Omvendt vil angsten også vokse, hvis man vælger at undgå alle situationer, der potentielt kan fremprovokere eksamensangsten, da dette vil bekræfte forestillingen om, at eksamenen er en situation, man bør frygte som en uoverkommelig opgave.

Det gælder derfor om at finde en balance mellem at tage kroppens signaler alvorligt og samtidig nænsomt skabe nye erfaringer, som beviser, at eksamenen ikke udgør en fare, der står mål med de signaler, som kroppen udsender.

 

Hvordan behandles eksamensangst?

Det vil ofte kræve professionel hjælp at finde et niveau, hvor den ramte får oplevelsen af at kunne gennemføre fremtidige eksamenssituationer, uden at angsten får lov til at styre. Hvis angsten udelukkende forekommer i situationer, hvor den ramte skal præstere, eksempelvis til en eksamen, vil et øget fokus på, hvad der skaber angsten, og konkrete hensyn ved eksamenssituationen samt træning af teknikker, som beroliger kroppens angst-reaktion, have god og hurtig effekt på eksamensangsten. 

 

Er ovenstående noget du kender alt for godt kan du hos Mentaltræneren - Peter Holst få hjælp til at få styr på din eksamensangst. Med udgangspunkt i din situation, finder vi ud af hvad angsten handler om for netop dig. Derudfra finder vi redskaber der kan dæmpe angsten og styrke din selvtillid og selvværd, så du bliver den bedste udgave af dig selv når du står foran det grønne bord...

 

Kilde: netdoktor.dk