Holdtræning

HOLDTRÆNING:

 

Hos Centrums fysioterapi & Rygcenter får du holdtræning af høj kvalitet og faglighed. Her har du muligheden for at forbedre dit funktionsniveau og afhjælpe smerter. Ligeledes hjælper vi med genoptræning efter skader i kroppen og operationer.  Vi tilbyder et bredt udvalg af holdtræningstilbud, som alle sammen er kendetegnet ved høj faglighed, en tæt kontakt til fysioterapeuten og et træningsniveau tilpasset den enkelte deltager.

Fysioterapeuterne hos Centrums fysioterapi & Rygcenter har stor erfaring indenfor holdtræning, individuel træning og behandling af patienter med mange typer neurologiske lidelser.

Du har mulighed for at træne med og uden henvisning. 

Ring på 8662 2979 og få mere info om holdtider, sted og underviser...  

De forskellige hold:

 

FYSIO PILATES:

Fysio pilates er især for dig, der ønsker at forebygge, mindske eller eliminere smerter og funktionsforstyrelser i kroppen.

Fysio pilates styrker kroppens stabiliserende muskler, som mave, ryg og bækkenbund.

Øvelserne medvirker samtidig til, at minske unødig spænding og fysisk og psykisk stress.

Fysio pilates er en effektiv træningsform, hvor alle øvelser udføres i et roligt tempo kombineret med en naturlig og optimal vejrtrækning. 

Gennem fysik pilates træningen vil du få en smidigere krop, lære at anvende dine muskler og led korrekt og herved opnå

en hensigtsmæssig kropsholdning og større kropsbevidsthed.

 

MTT MEDICINSK TRÆNINGSTERAPI:

MTT træning bygger på individuelle programmer. Hver deltager på et hold, træner efter sit
eget individuelt tilpassede program.

Vi justerer løbende sværhedsgraden igennem forløbet. Din fysioterapeut følger din måde at træne på og korrigerer dig løbende igennem dit forløb. På den måde får du indøvet en bevidsthed om hvordan du træner mest hensigtmæssigt og effektivt.  

Holdene er med 
løbende tilmelding og afslutning.
Du kan starte med kort varsel og træne på det bedste tidspunkt for dig, derved er det utrolig fleksibelt.

 

GLA:D:

GLA:D står for Godt liv med artrose (slidgigt) i Danmark.
Hvad er glad?:
GLA:D holdet henvender sig til folk med ondt i knæ og hofter og er en slags artrose skole. Det er et målrettet uddannelses- og træningsforløb, der bygger på den bedst tilgængelige forskning og praksis.
Hvorfor GLA:D:
De klinikske retningslinjer anbefaler patienter med knæ – og hofteartrose at gennemgå et uddannelses- samt et træningsforløb, der består af 2 gange træning om ugen i 6 uger.
Med GLA:D lærer du igennem et målrettet uddannelses- og træningsforløb at tackle dine knæ og/eller hoftesmerter samt træne hensigtsmæssigt.
Træningen foregår på hold og er superviseret af fysioterapeuterne Line Kallesøe Olsson, Mette Broen og  Ida Thorstensen.
Hvem henvender GLA:D sig til?:
Alle folk med ondt i knæ eller hofter, der ikke skyldes andre årsager som f.eks. kræft eller knoglebrud.

Indhold:

  • Undersøgelser/test 1 time
  • Gennemgang af GLA:D øvelser ½ time
  • Teori 1 time
  • 6 uger træning 2 x om ugen
  • Re-test/afslutning ½ time

 

Neurohold:

For dig der har haft en hjerneblødning/blodprop(apopleksi) eller anden lidelse i hjernen, tilbyder vi hos Centrums fysioterapi holdtræning.

Du får som udgangspunkt udformet et individuelt træningsprogram, hvor vi tager udgangs punkt i dine funktionsproblemer i dagligdagen. Det kan fx være gangfunktion, rejse sætte sig, balance, trappegang. På holdet vil du møde ligesindende hvilket giver et godt sammenhold og tryghed i forhold til træningen.

Den største forbedring sker tidligt i forløbet, men undersøgelser har vist, at med den rigtige træning kan der stadig ske målbare forbedringer. Derfor vil du undervejs i forløbet gennemgå nogle fysiske tests, så dine forbedringer bliver synlige.

 

Osteoporosehold:

Osteoporose er en sygdom, der svækker knoglernes styrke, hvilket giver øget risiko for knoglebrud. Gennem fysisk aktivitet stimuleres og styrkes knoglerne, og derfor er træning vigtig.

Holdet henvender sig til alle aldre og er både for mænd og kvinder som har osteoporose. Formålet med træningen er at styrke  mave-og rygmuskler til støtte for rygsøjlen, musklerne i benene samt koordination og balancetræning. Timen vil også indeholde gode råd til hvordan du gør din hverdag så sikker som muligt. Undervisningen afsluttes med afspænding.

 

Parkinson:

Er en neurologisk sygdom hvor hjerneceller der udskiller dopamin langsomt forsvinder. Signalstoffet dopamin er nødvendig for at kroppen kan bevæge sig som ønsket.

På nuværende tidspunkt kan sygdommen ikke helbredes, men ved optimal behandling kan de fleste opnå symptomnedsættelse

Symptomer på parkinson kan variere meget fra person til person og er tiltagende med tiden. Der kan også være daglige variationer.

Hovedsyptomerne er:
- Rysten
- Muskelsvind
- Langsomme bevægelser
- Muskelkramper
- Søvnforstyrrelser
- Kognetive symptomer
- Depression
- Mave-/ tarmsymptomer

Behandling af Parkinson:
Sygdommen behandles med medicin, terapi og fysisk træning.

Fysisk træning medvirker til at forbedre muligheden for, at klare de daglige krav om bevægelse. Regelmæssig aktivitet styrker både muskler og knogler. Det øger kondition (det optimerer hjernens dopamin optagelse) og humør, samt nedsætter stress. Det er med til at gøre din hjerne skarp. Træning er med til, at undgå fysisk indaktivitet som videre kan medføre følgesygdomme som knogleskørhed, hjerte-/karsygdomme og diabetes.

Formålet med fysioterapi er, at udnytte og øge de fysiske ressourcer. Der vil blive fokuseret på åndedræt, holdning, kondition, koordination, balance, muskel styrke og bevægelighed.

Her på klinikken tilbyder vi boosterhold for vores parkinson ramte holdtræning 2 x i ugen, mhp at implementere den nyeste viden og optimere træningen.

Der gives plads til at dele erfaringer med andre med samme diagnose.

Kom og deltag på et hold med et stort udvalg af øvelser og en dejlig hyggelig atmosfære:)

 

Bassintræning:

Har du lyst til at dyrke motion i varmvandsbassin er her muligheden.

Der er 2 forskellige tilbud; alm. vandgymnastik og Fysio Flow i vand (link til fysio flow hj.side/eller egen beskrivelse)

Til den mere alm. vandgymnastik laver vi øvelser til hele kroppen, og bruger kroppens egen vægt i vandet og forskellige redskaber.

Fysio Flow er træning målrettet bindevævet, hvor vi arbejder meget med dynamiske stræk og rolige bevægelser. Vi afslutter altid med afspænding.

Bassintræning er en skånsom form for træning p.g.a opdriften fra vandet. Samtidig oplevet de fleste en markant smertelindring i det varme vand, der gør at man kan træne smertefrit og yde lidt mere.

Det er ikke noget krav at kunne svømme, da træningen primært foregår stående og kan tilpasses alle niveauer. Det er blandede diagnoser og eneste krav er at man er selvhjulpen.

 

Hold for brystopererede kvinder:

Træningen er for alle kvinder, som er blevet brystopereret. Formålet med træningen er at øge

bevægeligheden, muskelstyrken og stabiliteten omkring skuldrene.

Genskabe den kropslige balance samt 
forbedre kropsholdningen. Desuden vil vi træne kroppen igennem, således kroppens funktionsevner forbedres. Der afsluttes altid med en grundig udspænding og afspænding. 

Øvelserne foregår på måtter, bolde, med elastikker og egen kropsvægt.

 

Ryg/nakke hold:

Holdet er målrettet til dig som har ryg- eller nakkeproblemer og til dig som kan mærke at ryggen og nakken trænger til at blive styrket.

Timen vil indeholde: en grundig opvarmning, styrke- og stabilitetstræning af ryg-
/nakke- og mave muskler, udspænding og afspænding. Der tages individuelle hensyn.

  

FYSIO FLOW:

Fysio flow er bindevævstræning. Det er især for dig der ønsker at opnå en større smidighed og bevægelighed i kroppen. 
Fysio Flow er en træningsform udviklet i Danmark, der arbejder med kroppens bindevæv og kroppens fascier. Ved inaktivitet, stress og stillesiddende arbejde, nedsættes gliddet mellem de forskellige vævslag.
Fysio Flow handler om at stimulere gliddet mellem de forskellige lag - gøre fascien varm, eftergivelig og bevægelig, og samtidigt stimulere kroppens ro- og hvilesystem (www.FysioFlow.dk). 

Med fysio flow vil du opleve, at dit stress niveau vil falde, smerter i kroppen reduceres samtidig med, at dit bindevæv bliver mere smidigt og elastisk. 

Selve Fysio Flow princippet arbejder med stræk i bevægelse og kan bedst beskrives som en blanding af yoga og tai chi. Holdene er en kombination af Pilates og Fysio Flow. Pilates er stabilitetstræning, der også foregår i roligt tempo, og derfor fungerer godt sammen med Fysio Flow princippet.

Er du en habil løber, kan fysik flow være en god måde at forebygge skader. Fysik flow øger smidigheden i kroppens bindevæv og derved mindsker risikoen for skader. 

 

Mennesker med langvarige/kroniske smerter:

En femtedel af den danske befolkning har konstant ondt et eller andet sted i kroppen, og det forskes der intensivt i, hvordan kroniske smertepatienter kan få det bedre af at motionere. Forskning har nemlig vist, at fysisk aktivitet kan have en smertelindrende effekt.

Der findes næsten ikke den sygdom, hvor motion ikke har en positiv virkning lige fra diabetes, kræft og depression til sygdomme, der giver kroniske smerter som fibromyalgi, gigt, kronisk træthedssyndrom og knogleskørhed. Motion kan ofte have bedre effekt end smertestillende medicin, og endda uden bivirkninger.

Hvordan hjælper motion mod smerter?

Fysisk træning påvirker på forskellig vis smerteoplevelsen. Træningen stimulerer de samme centre i hjernen, som dem der styrer vores oplevelse af smerter. Derfor kan motion – selvom man får ondt i musklerne af det – lindre den smerte, man føler eksempelvis i ryggen eller i nakken. Patienter med kroniske smerter vil kunne øge deres smertetærskel og smertetolerance og vil i mange tilfælde opleve øget livskvalitet og nedsættelse i medicin forbrug.

Smertetærsklen ændrer sig hele tiden den afhænger af ens psykiske tilstand og fysiske helbred, så selvom man ikke oplever smertereduktion lige med det samme. Så kan man opnå en bedre smertetolerance, og vil på sigt opleve at smertetærsklen kan blive højere.

Hvordan foregår træningen?

Du vil få udarbejdet et individuelt træningsprogram hvor træningen vil blive tilrettelagt efter smerteremodulering, hvilket betyder mange gentagelser med lav vægt( Medicinsk trænings terapi(MTT)).

Der vil også være mulighed for at træne på vores bassin- , pilates- eller fysioflow hold som du har mulighed for at læse om på hjemmesiden under det enkelte punkt.

Alle vore fysioterapeuter er uddannet med nyeste viden på smerteområdet.

 

Seniorhold:

Seniorholdet er til dig som er +75 og har lyst til at træne sammen med andre jævnaldrende i hyggelige omgivelser. Der vil være en fysioterapeut tilstede i træningslokalet, som altid er klar til at hjælpe dig, hvis du har behov for det.

Husk på: Det er aldrig for sent at komme i gang med at træne dine svage områder, feks. din balance, din gang, dine ben, din ryg osv.

Du vil få tilrettelagt et træningsprogram sammen med en fysioterapeut. Vi giver dig grundig instruktion og vejledning i at bruge vores træningsmaskiner, ligesom du vil blive vejledt i, hvor meget vægt du bør løfte.

Seniortræning kræver ingen lægehenvisning.

 

TRX (Total body resistance exercise) - træning med slynger:

TRX-konceptet er oprindelig udviklet til US navy sals, så soldaterne kunne holde deres træning ved lige uanset hvor de befandt sig. Det er en meget effektiv træning, der kan udfordre dig ligeså meget som du ønsker, da det er nemt at ændre sværhedsgraden i øvelserne.  

På meget kort tid, vil du opleve effektivt, at have trænet hele kroppen igennem. TRX er en kombination af dynamiske bevægelser og statiske positioner. I alle øvelser bliver hele din core/mave og ryg engageret og der stilles krav til stabiliteten samtidig, du udfører dynamiske øvelser med arme/ben. 

TRX er passeret på 5 grundlæggende principper: 

1: Du træner i et mix af styrke, udholdenhed, balance/ stabilitet,koordination og fleksibilitet.

2: Funktionel træning med involvering af flere led og muskler i bevægelserne - stor overførbarhed til dagligdagsbevægleser.

3: Belastningen er udelikkende din egen kropsvægt i forskellige udgangspositioner.

4: Involvering af coremuskulatur i alle øvelser.

5: Du træner med kun et ophængspunkt og kan med lethed ændre sværhedsgraden af øvelserne.